Vă prezint un curs de excepție al celui pe care îl consider un adevărat mentor, domnul Francisc Mraz. Am participat la varianta restrânsă a cursului acum câțiva ani la Fundația Calea Victoriei și am fost realmente impresionată. Am cules informații extrem de prețioase pentru formarea mea. Lectorul este exigent.
Am luat anunțul de pe pagina Facebook a Școlii de Fotografie-Fotopoetica !
”Posibil ca acesta sa fie ultimul curs de Fotografie al Scolii Fotopoetica, inchizand astfel un ciclu inceput cu 18 ani in urma . Distribuiti va rugam anuntul sa ajunga la toti cei interesati ...
Mai jos descrierea cursului pe care il stim cu totii ...
Multumim!!
Cursul este expus în 30-33 de săptămâni, împărțit pe trei secțiuni. În cazul în care se reunesc aproximativ 20-25 de solicitări, vom începe cursul în a doua jumătate a lunii octombrie 2024 și se va încheia pe la sfârșitul lunii iunie 2025.
Cursul se va ține on-line pe platforma zoom.
Costul cursului integral este de 3x400=1200 euro (în lei curs BNR), deci trei tranșe de 400 euro. Cei pentru care este comod să achite suma integrală de 1200 euro la începutul cursului vor avea o reducere de 200 euro. Cei ce vor parcurge cele trei secțiuni (dar achită eșalonat în trei rate) vor beneficia la final de aceeași reducere de 200 euro. (În concluzie, pentru cei care parcurg întregul curs, costul este de 1000 euro-curs BNR la zi.)
Încrierile se fac până pe data de 15 octombrie 2024 pe adresa de poștă electronică francisc.mraz@gmail.com iar informații suplimentare se pot obține la tel. 0722203529.
Fotografiile mele pot fi vizitate pe site-ul franciscmraz.ro care a devenit și site-ul Școlii Fotopoetica
Cursul conține trei secțiuni tematice, fiecare de câte 10 ședințe de aproximativ 3-4 ore. Cele trei secțiuni sunt trei grupuri bine definite de categorii instrumentare fotopoetice. Poetica fotografică este un sistem coerent de instrumente de expresie fotografică. Cele trei secțiuni sunt:
I. INSTRUMENTE DE TENSIONARE/IRITARE (dinamice). 10-11 cursuri.
1. Liniile generale ale cursului.
2. Fazele fotografierii. Lumea ireală a fotografiei de expresie. Forța câmpului vizual.
3. Tendința spre simplificare în percepția vizuală umană. Ce este simplu? Seniorialitatea simplității. Să compunem simplu, nu complicat (nu zgomotos), simplu, nu simplist. Simplitatea provoaca atracții vizuale, deci simplitatea este o importantă energie vizuală.
4. Fundal fotografic. Fundal plastic. Fundal biatmosferic. Fundal biatmosferic activat din prim plan.
5. Neliniștea culorilor. Ierarhizarea culorilor. Culoarea poate mai mult decât să producă o simplă ordine perceptuala. Diverse funcții ale culorilor.
6. Mijloace de tensionare I.. CRIPTARE FĂRĂ AMBIGUITĂȚI.
7. Mijloace de tensionare II. EXCES DE DINAMISM. DEZ-ECHILIBRU. ASIMETRIE (SIMETRIA ERODATĂ DIN INTERIOR).
8. Mijloace de tensionare III. TRIUNGHIURI INSTABILE SAU INDECISE. DIRECȚII MULTIPLE OPUSE. HAOS ORDONAT DISCRET. MIȘCARE PRIN ȘTERGERE DIFERENȚIATĂ.
9. Mijloace de tensionare IV. ACOPERIRI IMPORTANTE. UMBRE EXPRESIVE. CULORI GREU DE DEFINIT. TĂIETURI "NEPERMISE". REAL + ARTIFICIAL = SUPRAREAL. ALB PERSONALIZAT PE MARGINE.
10. Atmosfera fotografică. Colecta atmosferică.
11. Pictura rupestră. Pictura antică. Concluzii cu foloase fotografice.
II. INSTRUMENTE DE CONTROL ATMOSFERIC (instrumente stabilizatoare). 10-11 cursuri.
12. Ponderea ca greutate vizuală. Mijloace de reglare a ponderii I. : MĂRIME. IZOLARE. SIMPLITATE. AMPLASARE. ADÂNCIME SPAȚIALĂ. CULOARE.
13. Mijloace de reglare a ponderii II.: DINAMICĂ-MIȘCARE. CONTRAST TONAL. GREUTATE TONALĂ. INTERES CONȚINUT. CUNOȘTINȚE ANTERIOARE. VERTICAL-OBLIC.
14. Echilibru, direcție și dinamică în fotografie. Funcția de dominantă de imagine.
15. Dominante de imagine I. LINIA DOMINANTĂ ORIZONTALĂ.
16. Dominante de imagine II. VERTICALA. OBLICA ASCENDENTĂ. OBLICA DESCENDENTĂ. LINIA ONDULATĂ. LINIA ZIG-ZAG. COMBINAȚII DE LINII.
17. Dominante de imagine III. Forme dominante de imagine. CUB-PĂTRAT. PIRAMIDĂ-TRIUNGI. SFERĂ-CERC.
18. Contrastul cromatic. Niveluri de contrast cromatic. Expresivitatea contrstelor cromatice.
19. Maniere de iluminare. Expresivitatea iluminării. Caracteristicile psihoperceptorii ale diverselor maniere de iluminare și a combinațiilor lor
20. Perspectiva în bidimensional.
21. Pictura ev mediu. Cimabue, Giotto, Rubliov, El Greco. Câștiguri fotografice concluzionate din aceste picturi.
III. INSTRUMENTE DE MICRODINAMIZARE care permit coexistența unor instrumente din primele două grupuri instrumentare, care, în absența acestor microdinamizări se comportă antagonic, reciproc anulator. 10-11 cursuri.
22. Instrumentele de microdinamizare I. : CADRU ÎN CADRU. MIȘCAT-NEMIȘCAT. DIFERENȚE DE ȘTERGERE.
23. Instrumente de microdinamizare II. DIFERENȚĂ DE PERCEPERE PD-PG. ACCIDENT ÎN CÂMP UNIFORM. PLAT-PROFUND. UNGHIURI DIFERITE DE VEDERE. VIU-NEVIU. PERSONAJ CENTRAT CU ATMOSFERE DIFERENȚIATE STÂNGA-DREAPTA.
24. Instrumente de microdinamizare III. IRONII FORMALE REPETATE. PĂRȚI DISPARATE A UNUI CORP UNITAR. PORTRET DE GRUP SPAȚIAT. COMPETIȚIE DE DOMINANTE. REAL-REFLEXIE. CLAR-NECLAR. LUMINĂ-UMBRĂ.
25. Valori cromatice individuale I. GALBEN.
26. Valori cromatice individuale II. ALBASTRU.
27. Valori cromatice individuale III. ROSU. VERDE. PORTOCALIU. INDIGO.
28. Umorul și kitsch-ul.
29. Ornamentul cu functie.
30. Portretul.
31. Pictura inceputului de secol XX. in Europa. Concluzii fotografice.
La finalul fiecărei secțiuni, se va institui un curs-graniță conținând lucrări reprezentative din istoria picturii, prin care se recapitulează prin similitudini, instrumente de expresie fotografică discutate în secțiunea tocmai finalizată.
Această teorie a compoziției fotografiilor de expresie este rezultatul cercetărilor unei categorii de picturi, din preistorie până în modernitate, caracterizate prin non-realism, polisemie și incomoditate expresivă.
Alte teorii fotografice exprimate, diferite de FOTOPOETICA, se bazează pe pictura (doar) realistă, „plăcută”, comodă și cu priză la mase (deci atinse de kitsch).
Fotografia expresivă este cu necesitate cel puțin bitemală și are capacitatea să vibreze în mai multe înțelesuri simultane și contrastante. Scurt strudiu comparativ între „Madona” lui Raffaello Sanzio (1483-1520) și „Bunavestirea” lui Simone Martini (1284-13440), între Cina de Taină-Cimabue (1240-1302) și Cina de Taină-Da Vinci (1452-1519); între Crucificarea lui Christos de Salvador Dali și Crucificarea lui Christos de Emil Nolde.
Propun să ținem cursul săptămînal (de 3-4 ore) într-o zi pe la mijlocul fiecăret săptămîni, în intervalul orelor 18-23 cu 2-3 pauze de aprox.10-15 minute.
Recomand să faceți temele fotografice săptămânale pe parcursul săptămânii iar duminică seara (cât de târziu, dar pînă la miezul nopții) să-mi trimiteți selecția dvs. de 5 fotografii micșorate la dimensiunea ecranului (aprox. 1024x768). Eu le văd luni dimineața și luni seara la curs (dacă se va hotărî ca ziua de curs să fie luni) le discut, pe fieare în parte, din perspetiva instrumentarului fotopoetic.”
Sper ca informația să ajungă la toți cei interesați, puteți ajuta cu o distribuire, vă rog!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu