sâmbătă, 5 octombrie 2024

Eveniment(6)




𝐄𝐝𝐢𝐭𝐮𝐫𝐚 𝐇𝐮𝐦𝐚𝐧𝐢𝐭𝐚𝐬 vă invită 𝐯𝐢𝐧𝐞𝐫𝐢, 𝟏𝟏 𝐨𝐜𝐭𝐨𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞, 𝐨𝐫𝐚 𝟏𝟖.𝟎𝟎, 𝐥𝐚 𝐀𝐭𝐞𝐧𝐞𝐮𝐥 𝐑𝐨𝐦𝐚̂𝐧 la lansarea cărții 𝑴𝒖𝒔𝒊𝒄𝒂 𝒓𝒊𝒄𝒆𝒓𝒄𝒂𝒕𝒂 𝒔𝒂𝒖 11 𝒑𝒐𝒗𝒆𝒔𝒕𝒊𝒓𝒊 𝒎𝒖𝒛𝒊𝒄𝒂𝒍𝒆 𝒔𝒖𝒑𝒓𝒊𝒏𝒛𝒂̆𝒕𝒐𝒂𝒓𝒆 de 𝐆𝐚𝐛𝐫𝐢𝐞𝐥 𝐁𝐞𝐛𝐞𝐬̦𝐞𝐥𝐞𝐚. La eveniment vor vorbi, alături de 𝐆𝐚𝐛𝐫𝐢𝐞𝐥 𝐁𝐞𝐛𝐞𝐬̦𝐞𝐥𝐞𝐚, 𝐕𝐥𝐚𝐝 𝐙𝐨𝐠𝐫𝐚𝐟𝐢 și 𝐆𝐚𝐛𝐫𝐢𝐞𝐥 𝐋𝐢𝐢𝐜𝐞𝐚𝐧𝐮.
𝑴𝒖𝒔𝒊𝒄𝒂 𝒓𝒊𝒄𝒆𝒓𝒄𝒂𝒕𝒂, lucrarea pentru pian a lui Ligeti, sintetizează și reunește stiluri diferite, e un fel de istorie concentrată a muzicii – principiu organizator care l-a inspirat pe Gabriel Bebeșelea în crearea unui festival și în scrierea unei cărţi cu același titlu. Cercetând partituri originale și documente de arhivă, el scoate la iveală o reţea de legături între muzicieni născuţi pe teritoriul de azi al României (Bartók, Ligeti, Bergel) sau având tangenţe cu el (Liszt, Brahms, Joachim), și demonstrează, cu pasiune și acribie, că e o enormă greșeală să ignorăm compoziţiile nepublicate ale lui Enescu.
„V-ați pus vreodată întrebarea (inocentă) cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică? Eu da, și l-am întrebat și pe Gabriel Bebeșelea, rugându-l, dacă se poate, să-mi răspundă în scris. A făcut-o sub forma acestor 11 povestiri «muzicale».
Cunoscându-l cu ocazia Centenarului Monica Lovinescu, când, la Ateneu, a dirijat Concertul pentru pian nr. 3 al lui Beethoven, reîntâlnindu-ne apoi în repetate rânduri, am ajuns să mă întreb dacă nu cumva aveam în față un puer aeternus, în sensul în care vorbește Jung despre creatorii «veșnic copii», care «înverzesc și înfloresc într-o abundență inepuizabilă», purtați în tot ce fac «pe aripile unui limbaj strălucitor».
L-am cunoscut, așadar, cum era și firesc, dirijând, parcă vrând mai întâi să-mi arate ce este muzica. Apoi, și-a amintit de întrebarea mea. Și vrând să mă ajute să înțeleg cum de se pot folosi cuvinte atunci când ești chemat să spui ceva despre muzică, a scris această carte. Nu pot, împreună cu cititorii, decât să-i mulțumesc.“ — GABRIEL LIICEANU
Intrarea este liberă în baza unei rezervări pe aici: https://eventbook.ro/other/bilete-bebeselea-musica-ricercata

Niciun comentariu: